Strategiczno-przygodowa

gra planszowa

Cel gry
Celem każdego gracza jest zdobycie określonej liczby punktów Potęgi. Grający, który osiągnie go jako pierwszy, zwycięża.Gra kończy się, gdy któryś gracz osiągnie wymaganą liczbę punktów lub po zakończeniu rundy,
w której dobrano ostatnią kartę z Talii Tygodni. Wygrywa gracz, który do tego czasu zgromadził najwięcej punktów Potęgi.

Przygotowanie do gry
Każdy uczestnik musi wybrać jedną z czterech dostępnych frakcji: Przystań, Nekropolię, Sanktuarium lub Twierdzę. Następnie wszyscy grający otrzymują związane z wybraną frakcją komponenty: karty herosów i planszę miasta wraz z pionami, zestaw żetonów jednostek i budynków, talię kart umiejętności (Siła oraz Magia) oraz 4 karty akcji i znaczniki kontroli. 
W dalszej kolejności gracze przygotowują planszę, reprezentującą krainę Ashan 
w której toczy się walka o władzę.

Plansza jest modularna: składa się z maksymalnie 16 kafelków i w każdej rozgrywce inna, tworząc dla graczy nowe możliwości i wyzwania.  Na planszy znajdują się kluczowe dla gry miejsca – kontrola nad nimi zapewnia Potęgę – a także mniej istotne lokacje, dające jednorazową korzyść.  Oczywiście, aby herosi nie mieli za łatwo, na planszę trafiają też różnorakie stwory i istoty, na które mogą natrafić w trakcie gry.  Gracze umieszczają na planszy swoje miasta, przygotowują talię artefaktów, magicznych zwojów, skarbów oraz talię tygodni, która wyznacza upływ rud w grze.  Każdy wybiera herosa, z którym rozpocznie grę, otrzymuje początkową armię i 3 karty akcji (czwartą można zdobyć w czasie gry).

Gracze tworzą też magazyn zasobów i skarbiec ze złotem, dobierając odpowiednie żetony.

ROZGRYWKA
Gra podzielona jest na szereg rund. Każdą rozpoczyna Pierwszy gracz. Po nim grają kolejni, według ruchu wskazówek zegara. Gdy przychodzi jego kolej, gracz zagrywa jedną ze swoich kart akcji. Znajdują się na niej dwie możliwe akcje – grający wybiera jedną z nich, a następnie wykonuje. Podczas wykonywania akcji gracze aktywują herosów, przemieszczają ich po planszy, toczą bitwy  - ale również rozbudowują miasto i rekrutują nowe jednostki. Wykonując ruch, gracz może przemieścić wszystkich swoich herosów, toczyć bitwy, eksplorować pola planszy i przejmować kontrolę nad kluczowymi kopalniami. Oprócz zwykłego ruchu możliwa jest też podróż przez portale.Bitwy rozgrywane są przy pomocy żetonów jednostek, kości oraz mini-planszy. Oczywiście, wynik starcia zależy od umiejętności herosa, kompozycji armii oraz posiadanych artefaktów, nie tylko do ślepego losu. Szereg zdolności bojowych jednostek wpływa na przebieg i wynik bitwy. Herosi walczą nie tylko z potworami – zmagają się też między sobą.
Nie istnieje natomiast możliwość zdobycia stolicy innego gracza i wyeliminowania go całkowicie z gry.

Wybierając akcję Pozyskania surowców, gracz wydobywa w swoich kopalniach i tartakach zasoby oraz złoto. Dodatkowe żetony można pozyskać posiadając odpowiednie budowle, artefakty lub umiejętności. W akcji Rekrutacji gracz werbuje nowe jednostki. Może też pozyskać kolejnego herosa dla swojej frakcji oraz ulepszać już posiadane armie. Podczas akcji Budowy, gracz wznosi w stolicy kolejne budynki lub zwiększa wielkość miasta. Dzięki temu może rekrutować, nowe silniejsze jednostki i wznosić lepsze, bardziej zawansowane budynki.

ROZWÓJ BOHATERA
W trakcie gry herosi zdobywają doświadczenie, tocząc walkę i wykonując rozmaite akcje. Posiadanie odpowiedniej ilości doświadczenia zapewnia dostęp do nowych umiejętności, znacznie zwiększających możliwości postaci. Bohatera można też wzmocnić przy pomocy artefaktów i magicznych zwojów.Kolejny aspekt rozwoju herosa to komponowanie armii. Każdego herosa ogranicza umiejętność dowodzenia i do jego armii nie można zwerbować nieskończonej liczby jednostek. Dlatego trzeba dobrze wyważyć ich liczbę, nie zapominając przy tym o potencjale samego herosa
w bitwach.

PODSUMOWANIE
Might&Magic Heroes Gra planszowa to gra rozbudowana 
i skomplikowana, która może sprawić nieco trudności początkującym. Jednak z czasem, po kilku rozgrywkach i opanowaniu zasad, dostarczy (autor ma nadzieję) wiele godzin zabawy 
i emocji.